Frederiksberg Slot – Det Kinesiske Værelse

I starten af 1700-tallet fik en ukendt kunstner til opgave at dekorere et lille værelse med billeder af kineserier på Frederiksberg Slot.

 

Med gengivelser af porcelæn og fajance fra gulv til loft fremtræder værelset som en imitation af det barokke europæiske modefænomen: de kostbare porcelæns og fajanceværelser.

 

Værelset er et værdifuldt eksempel på, hvordan en imponerende samling porcelæn og fajance kunne se ud i starten af 1700-tallet, idet de fleste porcelænssamlinger fra dengang med tiden enten er blevet plyndret eller på anden måde spredt for alle vinde.

 

Men der er flere ting, der gennem tiderne har forvirret historikerne. Hvorfor og hvornår opstod ønsket om at benytte denne usædvanlige dekorationsform? Og hvem var kunstneren?

Jeg har formidlet projektet i diverse medier. Bl.a i Architectura hvor jeg fremlægger flere indicier for, at værelset blev indrettet senere end hidtil antaget. Desuden peger artiklen på, at kongen stillede værelset til rådighed som øvekammer for en af Københavns første fajancemalere.

Skærmbillede 2019-09-18 kl. 17.55.27.png
Ydelser Forskning // Formidling
Kunde  
År  
Tekst om projektet
Detalje fra Det Kinesiske Værelse
Detalje fra Det Kinesiske Værelse
Frb slot farve
Vis mere

Da Japan kom til Danmark

Skærmbillede 2019-10-01 kl. 16.42.54.png