GLYPTOTEKETS FARVEPRAGT

11.1.22

Ny Carlsberg Glyptotek er kendt for sine smukke sale, hvor mødet mellem hvid marmor, brungrøn bronze, impressionistiske malerier og de karakteristiske farvemættede vægge får ypperlig fransk, dansk og antik kunst til at gløde. Væggenes farvesætningen spiller en afgørende rolle for bygningens, såvel som kunstværkernes udtryk, hvilket Glyptotekets to arkitekter, Vilhelm Dahlerup og Hack Kampmann, var sig stærkt bevidst. Men farvesætningen af Glyptoteket er siden opførelsen i hhv. 1897 og 1906 blevet ændret og fortolket flere gange; nu arbejder Københavns Konservator sig igennem de mange års farvelag for at finde ind til de første, originale lag.

Screenshot 2022-01-11 at 14.23.11.png
Screenshot 2022-01-11 at 14.22.51.png

Som specialist i historisk interiør forestår Københavns Konservator den farvearkæologiske undersøgelse, der kombinerer bygningsarkivalske undersøgelser med minutiøst, mekanisk arbejde med skalpel – og når resultaterne af de to metoder understøtter hinanden, er detektivarbejdet stærkt tilfredsstillende. Dette var tilfældet med både Dahlerup og Kampmanns bygningsværker.   

På den farvelagte opstalt ses dekorationen og farvesætningen af nogle unavngivne sale i Dahlerups bygning. Form og dekoration pegede dog på den vestlige fløj, og farvetrapper i disse rum viste ganske rigtigt at de ældste farvelag var mørkeblå og oxidrøde. 

 

Dahlerups farveholdning har bestået af mørke farver, der udspringer fra den klassiske jordfarveskala. Kampmann, der udvider Glyptoteket få år senere, tager dog en anden retning. Og her gemte der sig flere overraskelser. 

Blandt klare, lysende farver – rød, okkergul, grøn, blå – kunne der i 4 sale konstateres en særlig, finkornet hvid bund. Videre undersøgelser i Glyptotekets arkiv afslørede at Kampmann efter diskussioner med Bryggeren om farvesætningen i antiksamlingen gennemtrumfede at flere rum skulle stå hvide. Den hvide puds var altså ikke en bund for et senere farvelag, men en nøje udvalgt og specialiseret farvesætning af rummene. 

En moderne løsning, der kan virke overraskende for nutidens museumsbesøgende, som i dag er vænnet til at hvide skulpturer bør have en farvet baggrund. Men hos Kampmann er hvid ikke bare hvid. Med mosaikgulve, mørke døråbninger, bløde, matte gipslofter og glittede, pudsede vægge har Kampmann arbejdet med kontraster, overflader og lys og skygge – det har været alt andet end kedelige, hvide rum.

 

På baggrund af undersøgelsernes resultater er Glyptoteket ved at genintroducere den oprindelige farveholdning i Dahlerups bygningsværk. I tæt samarbejde med Københavns Konservator genskabes den oprindelige farvepragt, der skal får Dahlerups arkitektur til at synge – lige i tide til 125 års jubilæet i 2022. Imens foresætter undersøgelserne af Vinterhaven, Kampmanns bygning og de dekorerede lofter, der forhåbentligt vil resultere i flere spændende opdagelser og smukke farver.

IMG_9536.jpg